Siirry pääsisältöön

GRAAFISEN SUUNNITTELUN PERUSTEET

 Graaffinen suunnittelu                                                11.08.2020



Rasteri vs vektori

Rasteria ja vektoria tarvitaan yhtälailla grafisessa suunnittelussa, kun tuotetaan erilaista materiaalia.

Rasterikuva erona vektorikuvaan on että se koostuu pikseleistä ja sitä ei pysty suurentamaan mielinmäärin.                                                                                                                                 Pikseleiden määrä vaikuttaa kuvan suurentamiseen, vähän pikseleitä=sumea suurennos.

Vektorikuvaa pystytään suurentamaan laadukkaasti.


Resoluutio / pixeli / inch

72 pixel / inch on resolutionsa puolesta sopiva nettiin.

300 pixel / inch sopii taas paremmin painotuotteisiin. 






Painovalmis tiedosto

Painotalossa tuotetaan erilaisia painotuotteita: pakkauksia, teippauksia, esitteitä, julisteita jne.

Painotuotteiden lähettämisessä tuotantoon täytyy ottaa huomioon seuraavia asioita:

    - Kuvien kanssa on otettava huomioon bleed, eli kuvan on oltava kauttaaltaan 3 mm suurempi, jotta leikausjälki ei jää kuvaan.

Väriavaruutena käytetään C (cyani )  M ( magneta ) Y ( yellow) K ( musta)

Painovalmistiedosto vektorin paitsi valokuvissa rasterina.


Tallennusmuodot:

.ai = työversio, tätä voit muuttaa jatkuvasti ja aina. KAIKKI TÄHÄN MUOTOON TALLENNETAAN.

Painotaloon lähetetään materiaalit pdf muodossa. Katso painotalon sivuilta / kysy ohjeita materiaalien lähettänmisestä.


Julkaisuvalmis tiedosto

Näitä käytetään netissä , ig, fb, nettisivut, verkkokauppa, sänköposti.

Tallennusmuodot : .ai ( ikuisesti muokattava)

Nettiin julkaistaan . jpg

Mikäli kuvassa on läpinäkyviä osia kannattaa käyttää .png tallennusta.



Resoluution on hyvä olla 72 pixl / inch, latautuu nettiin nopeasti.

Väriavaruutena R ( red) G ( green ) B ( blue)


Graaffinen suunnittelu

1. Onko painovalmis vai julkaisuvalmis.

2. Mittana aina mm. 

Tiedostojen koot:

Mega on supersuuri, vain painovalmiisiin ja lähetetään we transfer palvelun kautta.

Kilo on pienen pieni ja siirtyy helposti netissä. > 200 K, 150 K paras:)

Mikäli kuvia pitää pienentää on hyvä ohjelma siihen tiny.ping.


Tiedostojen nimeäminen

Nimissä ei voi olla ä,å,ö eikä mitään #erikoismerkkejä.

kivijalka_oy_kayntikortti_w90mm_h50mm.jpg / .ai / .pdf


Tiedoston tallentamisessa kannattaa käyttää loogista järjestystä, 

Tehdään yksi kansio asiakkaalle ja tallennetaan siihen kaikki materiaalit. Helppo löytää ja käyttää, kun kaikki samassa paikassa.

Arkkikoot

A-sarjan arkkikoot






Kukaan ei voi muistaa arkkien mittoja, Google voi:)

Paperilaadut on merkattu painpn mukaan g / m2


Pixel

IG storyssä käytetään tiettyjä kuvan kokoja, katso Googlesta kuvien koot. Muuttuu myös nopeasti, FB:llä sama juttu.


Planssi

Asiakkalle tehdään valmiista työstä esitys jossa kaikki tuotteeet on koottu plansiin oikeissa mittasuhteissa ja väreissä.

Plansiin merkitään myös aina väreistä oikeat koodit. 

Esim.   C = 0

            M = 130

            Y = 127

            K = 0

            # ab07c6

Plasissa on aina otsakkeen alla lyhyt myyntipuhe, jossa kerrotaan asiakkaan tilauksesta.

Planssiin kannattaa merkitä myös typhografia määritykset valmiiksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

 Asiakas hankinta graafisen alan näyttö Taustaa Yhteistyökumppanini Eventheaven on pyytänyt minua tekemään joulusomistuksia ostoskeskuksiin ensi jouluna. Hannan tiimi järjestää ostoskeskuksissa joulun aikaan erilaisia tapahtumia ja myös niiden vuoksi tarvitaan erilaisia somisteita. Hanna Jankkari Eventhevenilta lähestyi minua tällä visualistin työtä olevalla asialla jo vuosi sitten ja tälle joululle olemme yhteistyössä tekemässä joulusta kauniinpaa. Joulusomistusten lisäksi työn alla on Joulutapahtuman somistaminen, Eventheaven tekee joulupukin saapumisen ostoskeskuksiin tänä vuonna uudella tavalla, vaikka lapset eivät pääsekkään joulupukin syliin istumaan, pääsevät silti antamaan joululahjatoiveensa ja terveiset pukille. Ilman joulupukkia ostosten lomassa nähtynä, ei joulua ehkä tulekkaan. Jouluisten somistamisien lisäksi meillä on ensi kesälle yhteinen projekti jo olemassa.  Hollantilainen 100 hlön seurue bändinsä kanssa saapuu suomeen viettämään beach partyja ja he ovat tilanneet mi

Typografia

 " Oppiminen on hitaanpaa, kuin nopeampaa " Typografia Siirry navigaatioon Siirry hakuun Varhainen esimerkki typografisesta suunnittelusta. Sivu Francesco Colonnan  Hypnerotomachia Poliphilista , jonka painoi Aldus Manutius Venetsiassa vuonna 1499. Typografia  ( kreik.  τύπος ’muoto’ + γραφή ’kirjoitus’) [1]  on tekstin ja  kirjainten  asettelua, jonka tarkoituksena on helpottaa  viestin  perillemenoa antamalla tekstille oikeanlainen visuaalinen muoto. [2]  Typografian  tekijää  sanotaan  typografiksi  ja erityisesti kirjainten suunnitteluun erikoistunutta sanotaan  kirjainsuunnittelijaksi . Typografiaan kuuluu muun muassa  kirjasintyypin  valinnat, kirjainkoko, tekstin  väri , rivin pituus ja tasaus, riviväli,  orpo- ja leskirivit , sanavälit, merkkivälit, palstavälit, sisennykset, otsikointityyli,  anfangit  ja tekstin korostukset. Myös typografisen merkistön käyttö (kuten oikeanlaisten numerojen ja murtolukujen,  ligatuurien , lainausmerkkien tai viivojen valitseminen) kuu