Siirry pääsisältöön

 Google garace / digitaalisen hyvinvoinnin perusteet

Netin käyttö on nykyisin varsin helppoa kaikenlaisten älylaitteiden avulla, melkeinpä missä tahansa. 

Meistä jokainen on varmasti kokenut turhautumista mikäli netti ei toimi, tai on liian hidas. Tai apua, koko yhteyttä ei ole lainkaan.

Helposti tulee vietettyä aikaa netissä erilaisissa sosiaalisen median palveluissa, ihan huomaamatta on istunut katsomassa kissavideoita tunnin.

Internetissä käytettyyn aikaan kannattaa suhtautua vakavasti, asiaa on hyvä tarkkailla ja vaikka sopia itsensä kanssa sääntöjä, minkä puitteissa puhelimella ollaan. 

Puhelimeen saa useita erilaisia appeja, joilla voit seurata puhelimella käytettyä aikaa ja laatia rajoja itsellesi.

Puhelimen valikosta pystyy helposti säätämään ilmoitusasetuksia ja sitä milloin niitä ei tule.

Itselläni hälyttäviä ilmoitusasetuksia ei monessa apissa ole päällä, koska muuten puhelimen kilkatus ei antaisi työrauhaa lainkaan. 

Iltaisin puhelimessani on päällä "älä häiritse" toiminto illalla klo 21 ja silloin ei myöskään katsella enään mitään juttujakaan puhelimesta.

Tutkimusten mukaan aikuiset katsovat ja ottavat puheimen käteen noin 50 kertaa päivässä. Nuorisolla tuntuu ettei puhelin irtoa kädestä koskaan. 

Kannattaa miettiä ennen puhelimen koskemista, mitä haluaa sillä tehdä, mitä saavuttaa ja onko se tarpeellista.

Keinoja millä saat puhelimen käyttöä rajattua on tietysti useita, ainakin voisi kokeilla seuraavia keinoja:

- laita puhelimen aloitusnäyttöön vain tärkeät asiat, sosiaalisen median apit vasta seuraaville näytöille. Aina parempi, jos sinun pitää joka kerta kirjautua Favebookin tai Instagramin palveluun, vähentäisiköhän se niiden käyttöä?

Voisiko digitaalisen median käytön vähentäminen tuoda lisäarvoa elämääsi, olisitko enemmän läsnä ihmisille ympärilläsi? Laitathan puhelimen ainakin äänettämälle, kun näet ystävääsi ja kuuntelethan oikeasti vain ihmistä joka on läsnä?

Tehokkaampaa työn tekemistä on mikäli sähköpostit eivät tule läpi koko päivää. Varaa vaikka työpäivästä aika ihan vain meilien kirjoittamiselle ja lukemiselle. Tuottavuutta ja keskittymistä jokainen keskeytys häiritsee n 25 min ajan. Ruuhkavuosien multitaskaamisen voit unohtaa heti, ei ihmisen tarvitse tehdä montaa asiaa kerrallaan, tee yksi asia loppuun ja sitten seuraava.

Digitaalinen hyvinvointa tarkoittaa terveellä pohjalla olevien teknologian käyttötapojen maksumista ja ylläpitämistä.

Elämä on kuitenkin puhelimen ulkopuolella, sitä kannattaa vaalia!


Onnistu työnhaussa


Työpaikan hakeminen ei ole ihan pikku juttu, tuosta noin teen vaan hakemuksen.

Työpaikan hakuilmoitukseen vastaaminen ja oman hakemuksen tekeminen vaatii suunnitelmallista ja ajatuksella tehtyä työtä.

Mikäli olet työpaikkaa vailla kannattaa ensin lähteä kartoittamaan asioita joista olet kiinnostunut ja missä asioissa olet luontaisesti hyvä.

Omien vahvuuksien kartoittaminen voi olla itsekseen haastavaa, kannattaa kysyä lähipiiriltä, perheeltä ja ystäviltä mitä ajatuksia heillä on sinusta. 

Se, että olet ajatellut uutta työpaikkaa, kannattaa myös kertoa eteenpäin mahdollisimman monelle. 

Itsensä brändääminen on todella tärkeää, oman osaamisen markkinoinnin kautta ammattitaitosi ja se, missä oikeasti olet hyvä, tuodaan muiden tietoisuuteen.

Oman osaamisen markkinoinnissa kärkenä on erottautuminen ja vahvuuksien korostaminen, tarjoilet tietosi ja taitosi helposti omaksuttavassa muodossa.

Oman osaamisen markkinointi on nykypäivänä niin helppoa ja halpaa, että on tyhmää jättää kortti käyttämättä.

Mitä sitten siihen ansioluetteloon laitetaan?

Hyvä CV kertoo ytimekkäästi sinun osaamisen, vahvuuden ja sen minkälaisissa tehtävissä olet elämämäsi aikana ollut.

Itsestä kannattaa tiivistetysti kertoa pääkohtia ja korostaa vahvuuksia. Esittelyssä ei kannata jaaritella niitä näitä, muista, että tämä voi ratkaista luetaanko cv:tä loppuun.

Alkuun laitetaan henkilötietojen jälkeen heti viimeisin työpaikka / koulu / tehtävä.

Jokaiseen työpaikkaan kannattaa ilmoittaa myös tehtävän kesto ja mitä asioita tässä tehtävässä olet tehnyt. Mikäli olisit tehnyt suuria ja merkittäviä asioita, kerro nekin.

Uskoisin, että ei niin pientä työtä / tehtävää olekkaan, jota ei kannattaisi CN:n sivulle kirjata. 

Teksti on hyvä pitää siistinä, älä käytä kursivointia, alleviivausta tai tekstin lihavointia tehokeinona, vähempi on tässä parempi.


Työhakemuksessa on sinun paikka kertoa osaamisestasi ja miksi olisit tähän työpaikkaan sopiva henkilö.

Itsensä kehuminen ei ole paha asia, älä kuitenkaan lupaa sellaista mitä et oikeasti osaa. 

Kerro miksi haet työpaikkaa, avaa taustaasi ja harrastuksiasi, kerro ominaisuuksista jotka tekevät sinusta hyvän työntekijän ja oikean valinnan avoinna olevaan paikkaan.

Kohtelias sävy kirjeessä on suotavaa, loppuun ilmaise halukkuuteesi tulla haastetteluun .

Mikäli palkkatoive on hakemuksessa pyydetty, ilmoita sekin. Itselläsi voi olla jokin summa mielessä, internetistä löytyy mediaaneja jokaiselle alalle, katso, että palkkatoiveesi on realistinen.

Haastatteluun saavuttaessa on hyvä olla valmiiksi mietittynä kysymyksiä haastattelijalle. Ei ole itsestään selvää, vaikka hakija sinut haluaisi palkata, haluatko sinä itse kyseiseen yritykseen. 

Mieti mitkä asiat voisivat olla sinun periaatteita vastaa, tai onko työnkuvassa sellaisia tejtäviä joita et koe itsellesi helpoiksi tai mieluisiksi asioiksi. Kysy myös mahdollisesta tiimistä, missä työskentelisit ja sen henkilöistä.

Työssä viihtyminen on kaksisuuntainen katu, selvitä onko mahdollinen työ juuri tässä työympäristössä sitä mitä haluat. Mikäli mahdolinen esimiehesi haastettelee sinua, mieti tuletteko hyvin toimeen ja ovatko työtehtävän kaikki osa alueet sinulle selviä. Tulevalta esimieheltä voi ja kannattaa kysyä asioita, esim. johtamistyylistä tai työurasta.

Haastattelun jälkeen onkin hyvä laittaa haastattelijalle sänköpostia ja kiittää tilaisuudesta. 

Työn hausta on hyvä pitää kirjaa, laita ylös mihin olet hakenut, milloin hakuaika päättyy ja oletko päässyt haastatteluissa mihin asti.

Haastatteluiden antama kokemus on arvokasta, suodata siitä itsellesi parhaat puolet esille.


Paranna tuottavuutta töissä 

Työpäivästä saattaa kulua suuri osa kaikenlaisten työtä häiritsevien asioiden kanssa. Puhelin soi, viestiä tulee, meili kilkattaa ja työkaverin kysymystulva on loputon, puhumattakaan palavereiden ja kokousten vievästä ajasta.

Ongelmaa olisi hyvä lähteä purkamaan, kirjaamalla ylös jopa kahden viikon ajalta kaikki työpäivän aikainen tekeminen. Kirjaa ylös aamusta saakka kaikki tapahtumat mitä työpäivän aikana tapahtuu.

08:00 tietokoneen avaus, meilien läpikäynti, vastaaminen

08:30 palaveri

10:00 palaveri

11:30 lounas

12:30 puheluita 

Kun olet selvillä mitä asioita työpäivässäsi on ja mitkä niistä ovat turhia ajanriistäjiä, tee selkeä työpäivän järjestys.

Mikäli itse järjestät kokouksia, pidä huoli, että niiden aikataulut pitävät ja asialistalla on vain sihen kokoukseen kuuluvia asioita.

Näinä etätyön aikoina pilvipalvelun apuna käyttö työyhteisöissä on järkevää, kukin voi toimia kotoaan omalla koneella ja saatte työstettyä samoja asioita yhtäaikaa. Pilvipalvelussa kaikki asiat tallentuvat samantien ja voitte sopia kenellä on muutoksiin oikeus ja ketkä ovat vain luku valmiudessa tai voivat kommentoida esitystä.

Töitä on hyvä myös jäsentää kiireellisyys ja tärkeys järjestykseen, laita asioita lokeroihin neljässä tärkeysluokassa.

1. Tärkeä ja tehtävä heti.

2. Tärkeä, ei kiireellinen

3. Ei tärkeä, ei kiireellinen

4. Voidaan tehdä, kun ehditään.


Ajankäytössä on hyvä muistaa laittaa listalle myös tauot. Jokaisella pitää työpäivässä olla kahvitaukojen lisäksi myös lounastauko. Lounastauolla olisi vielä hyvä tehdä vaikka pieni lenkki ulkona, ihan olla pois työpisteeltä ja ajatella muista asioita.

Mikäli keskittyy intesiivisesti työhönsä, vapaa ajallakin on tarpeelista pitää huolta itsestään, kunnollinen uni on ratkaisevassa osassa työssä jaksamisessa. Ei auta taulukot ja prioriteettilistat, mikäli et ole vireä.

Esittele ideoitasi tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin

Ajatuskartta on kiva tapa miettiä asioita ja niiden jatkumoa. Tähän tehtävään tarvitset vain kynän ja paperia ja ajatuksia.

Aloita vaikka kirjoittamalla oma nimesi papareen keskelle ja ympyröi se. Ohjaa viivoilla seuraavaan asiaan, vaikka aisoihon mistä pidät tai mitä pelkäät. Tätä ei voi tehdä oikein eikä väärin, on vain juuri sinun ajatukset.












Esiintyminen saattaa jännittää ja voi olla epämukavaa. Esityksestä saat kuulijakuntaa kiinnostavamman seuraavilla keinoilla:

mieti esityksen tarkoitusta, suuntaa se kuulijoille, älä puhu liikaa, pelkkä teksti esityksessä ei jää mieleen, käytä siis kuvia ja videoita. 

Hyvässä presentaatiossa on asiat kerrottu selkeästi ja kuvien avulla päästy asiassa syvemmälle.

Tarinankerronnallinen tapa pitää esitystä on hyvä, älä kuitenkaan etene kronologisessa järjestyksessä, pompi tarinassa alusta keskelle, uudestaam alkuun ja kerro loppu huipennus viimeisenä. Polveileva kerrosta tapa tekee esityksestäsi mielenkiintoisen.

Storyboard eli kuvakäsikirjoitus auttaa ilmaisemaan kuvan avulla mitä tapahtuu. Piirtämistaidosta ei kannata olla huolissaan, sillä ei ole merkitystä.
Elokuva alalla storyboardin käyttö on vakiintunut , sillä säästetään aikaa ja pidetään huoli, että kertomus on aukoton.
Storyboard voi suunnittelussa olla vain yksi ruutu, mistä välittyy koko tilanne ja ajatus mitä ollaan tekemässä.
Storybordeja käytetään usein suunnittelun alkuvaiheessa, mutta niihin on hyvä palata työn edetessä kohti loppua, jolloin voidaan tarkistaa saavutettiinko sitä mitä haluttiin.

Storyboardin avulla on helppo esitellä ideoita ja ajatuksia tiilille.





Pidä yhteyttä asiakkaisiin mobiililaitteella


Mobiilimainonta

Mainonnan kohdentaminen mobiilikäyttäjille tuo yrityksellesi monia etuja. Saatat saada asiakkaat kiinnostumaan tuotteestasi tai palvelustasi jonka ansiosta he soittavat, meilaavat, käyvät verkkosivuillasi etsimässä tietoa.

Sivustosi voi näkyä hakutuloksissa , huomio hakukoneoptiointi. Voit kohdentaa asiakkaalle mainostaa hänen käytyään sivustollasi.

Mobiilimainosten on oltava pieniä, joten pidä huoli, että niissä on lyhyt ja ytimekäs viesti ja selkeä toimintakehoitus.

Hienot mainokset ovat vasta puolitotuutta, lisäksi on tärkeää luoda toimiva nettisivusto joissa asiakkaan on helppo toimia.

Display mainokset ovat suunnattuja juuri ihmisille jotka selailevat kännykkä tai tablettia. Koska erilaisin laitteita on niin paljon, ei yksi mainoskoko sovi kaikille. Mainos voi toimia hyvin tabletilla, mutta puhelimella ei lainkaan.

Etsi oikeat mainosmuodot ja koot jotka sopivat eri laitteille.


Yleisölle puhuminen

Ihmisten suurinpia pelkoja on yleensä ihmisille puhuminen, puheen pitäminen vaikka häissä tai firman juhlissa saattaa aihettaa jo ajatuksena pelkoa ja pahoinvointia.

Toisille ihmisille puhuminen näyttäisi tulevan luonnostaan ja ilman jännitystä.

Melkein kuka tahansa hieman jännittää yleisölle puhumista, mutta voit opetella hoitamaan puheen pitämisen ja yleisen esiintymisen "kepeästi" harjoittelulla.

Pidä julkista esiintymistä näyttelemisenä, roolina. Joillekkin pieni määrä ihmisiä on pahempi, kuin sata henkilöä, 

Aloita puheen suunnittelu, miettimällä mikä on puheen tarkoitus.

Ennen puheen kirjoittamista mieti, kuka pyysi sinua pitämään puheen, kenelle sen pidät, mikä n kohderyhmäsi?

Kuka? Miten? Milloin? Mitä? Miksi? = selkeä suunnitelma

Yleisön koko vaikuttaa tapaasi esittää esitys ja kuinka itseäsi ilmaiset.

Pohdi, kuika tuttu aiheesi on kuulijoille, ovatko he jo asiaan tutustuneita, mahdollisesti ammattilaisia vai opiskelijoita:

Kaikista kamalinta on kuunnella esitystä, mikäli esiintyjä uskoo kaikkien tietävän samat asiat, kuin hän.

Varmista etukäteen mitä apulaitteita sinulla on käytettävissä, esiinnnytkö nauhoitettuna, livenä, netin välityksellä, tuleeko mikrofoni? Mikäli käytät slide showta, kysy etukäteen onko projektori ja mahdollinen kaukosäädin.

Puheen jäsentely on tärkeää, jotta et ajaudu kaseikkoon ja höpöttele joutavia ja tyhjänpäiväisiä asioita.

Tärkein kysymys lienee miksi? Miksi sinut on pyydetty pitämään puhe? Miksi juuri sinä olet paras mahdollinen henkilö tehtävään? Oletko asiantuntia, onko sinulla henkilökohtaista kokemusta ?

Puheen kirjoitttamisen runko alkaa selkiintyä näiden kysymysten vastausten perusteella.

Luo kaksi saraketta: ennen ja jälkeen.

Kirjoita ennen sarakkeen alle kaikki mitä uskot yleisön tietävän esityksestäsi etukäteen.

Kirjoita jälkeen sarakkeen alle kaikki asiat, mitä haluat yleisiön tietävän esityksesi jälkeen.

Luo ennen ja jälkeen sarakkeiden väliin tila johon kirjoitat puheesi.


Kehonkieli viestii sinusta puhettakin tehokkaammin asioita, joita kuulijat lukevat esityksesi aikana.

Yritä löytää tasapainoinen asento seisoa esityksesi ajaksi. Älä venkoile ja liikuttele jalkojasi, vaan seiso ryhdikkäästi. Liikkuminen kuitenkaan ei ole kiellettyä. Älä kuitenkaan ala kävelemään tilassa ympäriinsä, saat aikaan vain levottoman asetelman.

Käsien liikkeet tulisi olla hallittuja, kämmenet yleisöön päin ja muutaman sentin päässä vartalostasi. Älä pidä käsiä kasvojesi edessä puheen aikana. 

Käsien ristiminen eteen puuhkaan tai selän taakse ovat myös huonoja tapoja, tekevät sinusta sukeutuneen ja vaikeasti lähestyttävän. 

Myös kaikki vetelät liikkeet ja tavat ovat epäsuotavia, pöytään nojaaminen, kynän napsuttelu ta sormien napsuttelu. Nämä ääntä tuottavat asiat voivat myös olla kuulioista erittäin häiritseviä.

Anna katseesi vaeltaa yleisössä, älä tuijota yhtä ihmistä kauaa, vaan vaihda katseen sijaintia puheesi aikana.

Muista hymyillä, myös silmillä niin saat itsestäsi rennon ja kivan vaikutelman. Lisäksi yleisö uskoo, että olet pitämässä puhetta mielelläsi.

Maneereiden käyttäminen puheessa on hankala vika. Alat ihan huomaamattasi käyttää toistuvasti sanoja esim: tota, siis, sitten, tavallaan, täyteääniä öö, 

Maneereista eroon pääsemisksi sinun täytyy ensin tunnistaa ne ja sitten vasta pysyt muuttamaa niitä.

Helpoiten pääset omaan puheesesi käsiksi kuvaamalla puhumistasi. Jos maneeresi ovat sanoja , mieti niille synonyymeja, mikäli ne ovat äännähdyksiä, kokeile pitää niiden kohdalla tauko.

Mitä enemmän valmistaudut ja harjoittelet, sen paremmin pystyt välttämään maneereiden käyttöä ja pääset niistä lopulta kokonaan eroon.

Valmistautuminen vähentää myös stressiä ja epävarmuutta esityksessäsi.

Sterssi, jännitys, perhosia vatsassa kuuluu melkein jokaiseen esitykseen. Jännitys saa vielä lisää vauhtia mikäli puheen kuulijoina on sinulle tärkeitä ihmisiä taikka vaikka esimeis.

Muista, että stressin tuoma energia on hyväksi. Älä yritä poistaa stressiä, se on mahdotonta. 

Mikäli ennen esitystä on mahdollista, oleyksiö muutama minutti ja hengittele tasaisesti, saat sykettä laskettua hieman alas.

Juuri, kun astut lavalle tai huoneeseen, jossa puheen pidät, toistele mielessäsi puheesi ensimmäistä lausetta, tämä auttaa sinua muistamaan puheesi, Veden juonti ennen esitystä ja sen aikana auttaa ääntä kuulumaan esityksen loppuun saakka.

Puheen alussa asettele kädet oikein ja muista hyvä ryhti. Kävele määrätietoisesti jotta voit korostaa siirtymiä, äläkä myöskään unohda katsetta. Puhu selkeästi, kuuluvasti ja äännä sanat oikein. 

Pidä puheen rytmi selkeänä, älä puhu liian nopeasti. Taukojen pitäminen puheessa on hyvä keino saaada tehostettua puhetta ja saat itse samalla pienen tauon.

Jos saat muistikatkon puheesi aika, pidä pieni tauko ja jatka sitten siitä mihin viimeiksi jäit.

Kukaan yleisössä ei halua sinun epäonnistuvan puheessasi, rentoudu ja pidä hauskaa!























Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Grafinen työ Space Up Oy:lle

  Graafinen näyttö 17.12.2012 Tein graafisen näytössä omalle yritykselleni SpaceUp:lle kolme erilaista työtä. Yritykseni tarvitsee uuden "heippa" lapun, jonka voin jättää stailauksen jälkeen kohteeseen, jossa ei ole  ollut omistajia kuvauksen aikana paikalla. Tämä työ on painettu ja tilataan painotalosta. Toisena työnä on Instagram mainos, jossa  kerrotaan kevyestä kodin sisustussuunnittelu palvelusta. Kolmantena tein asiakkaalle jätettävän tulostettavan ohjeen kodin järjestämisestä kuvausta varten. Kaikki työt ovat samalla fontilla ja samaa eucalyptyksen oksaa käytetään jokaisessa.  Tutkin monenlaisia vastaavia töitä kilpailijoitteni sivuilta, aikaisemmin minulla on ollut Vistaprintissä tekemäni heippa lappu käytössä, se vaatii nyt jo hieman uudistusta ja painos on jo jaettu kohta kokonaan. Fonttina käytin monen kokeilun jälkeen Andgale monoa, kirjaisin tyyppi miellyttää silmää, on helppo lukea ja selkeä. Värinä päädyin mustaan, en pitänyt värillisestä tekstistä lainkaan. Us
 Asiakas hankinta graafisen alan näyttö Taustaa Yhteistyökumppanini Eventheaven on pyytänyt minua tekemään joulusomistuksia ostoskeskuksiin ensi jouluna. Hannan tiimi järjestää ostoskeskuksissa joulun aikaan erilaisia tapahtumia ja myös niiden vuoksi tarvitaan erilaisia somisteita. Hanna Jankkari Eventhevenilta lähestyi minua tällä visualistin työtä olevalla asialla jo vuosi sitten ja tälle joululle olemme yhteistyössä tekemässä joulusta kauniinpaa. Joulusomistusten lisäksi työn alla on Joulutapahtuman somistaminen, Eventheaven tekee joulupukin saapumisen ostoskeskuksiin tänä vuonna uudella tavalla, vaikka lapset eivät pääsekkään joulupukin syliin istumaan, pääsevät silti antamaan joululahjatoiveensa ja terveiset pukille. Ilman joulupukkia ostosten lomassa nähtynä, ei joulua ehkä tulekkaan. Jouluisten somistamisien lisäksi meillä on ensi kesälle yhteinen projekti jo olemassa.  Hollantilainen 100 hlön seurue bändinsä kanssa saapuu suomeen viettämään beach partyja ja he ovat tilanneet mi

Typografia

 " Oppiminen on hitaanpaa, kuin nopeampaa " Typografia Siirry navigaatioon Siirry hakuun Varhainen esimerkki typografisesta suunnittelusta. Sivu Francesco Colonnan  Hypnerotomachia Poliphilista , jonka painoi Aldus Manutius Venetsiassa vuonna 1499. Typografia  ( kreik.  τύπος ’muoto’ + γραφή ’kirjoitus’) [1]  on tekstin ja  kirjainten  asettelua, jonka tarkoituksena on helpottaa  viestin  perillemenoa antamalla tekstille oikeanlainen visuaalinen muoto. [2]  Typografian  tekijää  sanotaan  typografiksi  ja erityisesti kirjainten suunnitteluun erikoistunutta sanotaan  kirjainsuunnittelijaksi . Typografiaan kuuluu muun muassa  kirjasintyypin  valinnat, kirjainkoko, tekstin  väri , rivin pituus ja tasaus, riviväli,  orpo- ja leskirivit , sanavälit, merkkivälit, palstavälit, sisennykset, otsikointityyli,  anfangit  ja tekstin korostukset. Myös typografisen merkistön käyttö (kuten oikeanlaisten numerojen ja murtolukujen,  ligatuurien , lainausmerkkien tai viivojen valitseminen) kuu